ett friskvårdscenter i Timrå
Meny

Passbeskrivningar

Spinning

Tommy/Ida – 30 min. Frukostspinning. Först ut varje vecka på Etic är ett hejdundrande morgonpass som kan innehålla en del teknik och intervaller. Blandad igenkännande musik som gör dig redo för kommande veckas utmaningar!

Ylva – 30 min. Lunchspinning. Ett härligt avbrott på lunchen där Ylva ger er massor med energi att hålla igång resten av dagen! Blandat pass med peppande musik och varierat tempo.

Emelie – 30 min. Ett pass som verkligen pressar fram massor av svettpärlor! En mix av härlig musik som får dig att kämpa ännu mer.

Ann- 30 min. Frukostspinning. Fantastisk start på morgonen med energiknippet Ann, man riktigt känner hur man susar fram över vägar och upp för backar!

Mikaela S – 30 min.  Mikaela kör en blandning av tuffa backar och även landsvägskänsla! Trampglädjen är på topp!

Ann – 30 min. Pulsspinning. Innan passet hämtar du ett pulsband i receptionen. Med hjälp av detta systemet ACTIVIO kan du enkelt följa din puls, procent av maxpuls samt din intensitetsnivå som projicerat på storbild framför dig under hela passet. Ingela styr utifrån vilken pulsnivå du ska ligga på, vilket varierar under passet. Fantastiskt roligt pass som ger dig förutsättningar att pressa dig till max!

Disa – 30 min. Häng med denna glada sköna böna i härliga backar och inspirerande musik.

Anna – 30 min. Tjejen som kör all sorts musik! Här klämmer vi in det senaste från schlagerlistorna till hiphop. Anna hejar på och peppar genom hela passet!

Linnea – 30 min. Linnea bjuder på allt från dansband till house. Backarna är både snabba och tunga, Linnea driver på enda in i mål!

Elin – 30 min. I detta pass finner du utmaningarna i både tuffa tunga partier i en härlig mix med kortare tempoökningar .

Tommy – 30 min. Spendera söndagseftermiddagen på bästa sätt med denna karismatiska instruktör som peppar dig upp för backarna samt hålla tempot passet igenom. 90 talets bästa Eurodisco dominerar ur högtalarna.

AW Spinning – 30 minuter. Avsluta arbetsveckan och gör dig klar för fredagsmyset med lite fredagsfys med Etics AW spinning med ”rullande” instruktörer!

Danspass

Dance Fitness

Elin B – 50 min. Ett pass som ger massor av energi! Vi  dansar till en blandning av internationella hitlåtar. Enkla grundsteg i varje rytm kombineras till en danskoreografi och vi varvar snabba rytmer med lugnare för att erhålla en skön och rolig känsla. Vi tränar igenom hela kroppen utan att märka det eftersom det är så roligt varenda minut! Några tidigare erfarenheter krävs absolut inte, kom som du är!

Zumba-Step

Erika-50 min Zumbas version av ett step pass är inte likt något annat . Passet har en kombinerat det bästa med Zumba och lagt till klassiska fitness steg. Du kommer verkligen känna tränings glädje på ett härligt rytmiskt vis med inspirerande instruktör .

Zumba®Fitness

Erika – 50 min. Ett danspass där vi till latinska rytmer skakar höfter, rör oss till musiken och får massor med träningsglädje. Du tränar kondition och koordination i en mix av latinamerikanska dansformer och musik blandat med enkla koreografier till de senaste hitsen. Vi dansar för att ha roligt .

Styrkepass

Strong Nation

Erika-45 min. Denna höst presenterar Etic ett rykande nytt pass som leds av karismatiska Erika. Strong Nation är ett tempodrivet pass där beatet utmanar dina muskler och kardio systemet för att hitta kraft, styrka, fart, uthållighet och rörlighet.
Strong kombinerar kroppsvikt, muskelträning, kardio och plyometisk träning. Allt synkat till musik speciellt utformat att matcha varje steg.
Ett pass är indelat i 4 block, alla block följs av kort återhämtning. Då alla skall kunna delta, nybörjare till elit finns 3 olika nivåer i ett pass, low, base och high! Nuuuuu kör vi!

JUMPING®Fitness

Ylva/Linnea – 30/35 min. En rolig, effektiv och skonsam träningsform på studsmatta. Passar alla, oavsett åldrar och erfarenhet. Tränar både kondition, styrka, balans och flexibilitet. Träningen stärker benstomme och leder, samtidigt som det är skonsamt för knän, höft och rygg. OBS ! Maxvikt 130kg. Är du gravid eller har du nyligen fött barn ska du vänta minst 5 -12 månader innan du kör detta pass. Har man någon hjärtsjukdom är detta pass inte lämpligt. Vi vill vara noga med viktig information för att man inte ska utsätta sig för träning som kanske kan påverka din hälsa negativt, har man frågor är man varmt välkommen att kontakta oss i receptionen.

Cirkelfys

Ylva – 50 min. Stationsträning där du har en egen plats genom hela passet, Vi värmer upp  hela kroppen med enkel uppvärmning som alla kan vara med på. Kondition och styrketräning med en peppande instruktör. Ylva  hjälper och stöttar för att just du ska få ut det du önskar av din träning.

Mikaela – 50 min. Stationsträning i cirkelvariant. Kondition och styrketräning med en peppande instruktör. Mikaela hjälper, stöttar och peppar dig genom passet för att just du skall få ut det du önskar av din träning.

Styrka

Ann – 50 min. Ett pass där vi lägger mycket tid på styrka och teknik. Vi jobbar vid egna stationer med låda, hantlar, stång och vikter utifrån varje tränandes nivå.

Styrka&Puls

Disa – 50 min. Ett utmanade pass för hela kroppen som innehåller både styrka och kondition. Här jobbar du på en egen station där styrkedelen kombineras med enkla pulshöjande övningar. Stång, låda och hantlar mm.

Core Boll

Ann – 30 min   Ett pass som är optimalt med alla övningar med en pilates boll som ger bålen den bästa träningen.

BasisBall CenterCore®

Betty – 30 min. Ett pass som har fokus på kärnmuskulatur i olika övningar. Du jobbar med basisbollen och din egen kropp som redskap. På ett effektivt sätt tränas kvaliteter som stabilitet, mobilitet, balans, puls och styrka. Den bästa grunden för en stark och atletisk kropp!

BasisBall Raw®

Anna L – 30/45 min. Ett pass med fokus på funktionella styrkeövningar. Passet utmanar dig på alla plan genom atletiska styrkeövningar som är både komplexa och utmanande. I ett högt tempo triggar vi din power, styrka och kondition. Garanterad stark och atletisk kropp!

Minibands

Elin N – 30 min. Ett styrkepass för hela kroppen där vi använder gummiband och kroppsvikt för att aktivera olika muskelgrupper.
Passet fokuserar på styrka, stabilitet och flexibilitet med hjälp av minibands för att öka motståndet i övningarna. Gummibandet finns i olika hårdhet vilket gör att träningen kan anpassas till allas förutsättningar och ambitionsnivå.

eXploHIIT station

Linnéa & Tommy – 30 min. Ett pass för alla, oavsett nivå. Två stationer körs varannan gång i 4 minuter med 20 sekunders arbete och 10 sekunders vila. Mellan varje set är det 1 minuts vila. Man tränar 85-100% av sin maxkapacitet i korta sekvenser som varvas med vila, upprepat ett antal gånger. Ett högintensivt styrka och konditionspass med mycket puls och massor av härlig energi. Tufft om du bestämmer dig för det, men du väljer!

Upper Body

Ylva/Ida – 30 min. Ett styrkepass för hela överkroppen där vi jobbar med fria vikter, stång, matta och pilatesboll. Ett pass där även rygg och mage får  bra träning.

Ass´ n legs

Emelie– 30 min. Här kommer all tid att läggas på rumpa och ben, ett intensivt pass där vi jobbar både med och utan vikter. Här har du en chans att lägga allt fokus på nedre delen av kroppen. Vi jobbar explosivt, statiskt och med olika sorters lyft, anpassa efter din egen förmåga. Räkna med träningsvärk många dagar efter!

Cross camp

(Passet vilar ) 45 min. Ett tuffare pass där vi jobbar med styrka, kondition, och smidighet. Ett Crossfit-inspirerat pass blandat med funktionella övningar för hela kroppen. Instruktören ger enorm energi till alla som tränar med överraskande övningar under passet!

Box

Anna L – 60 min. Ett intervallpass med boxhandskar och mitsar som redskap. Här jobbar vi igenom hela kroppen med både styrka, kondition, slag och sparkkombinationer i ett härligt tempo, vi avslutar med 10 minuter nedvarvning och stretch. Ett riktigt powerfyllt pass med en sprudlande instruktör, medryckande musik som ger ett härligt tryck.

Challenge

Maria – 30 min. Ett pass som erbjuder en grymt smygande puls och muskelutmaning ! Genomtänkta övningar som du utmanar dig själv i din egen fart i 20 sekunder vilar 10 sekunder . En helkropps träning på 30 minuter !

B.R.A.K

Tommy50 min. Grundläggande styrketräning för Bål, Rygg, Armar och Knän. Fokus ligger på dom stora muskelgrupperna samt bålstabiliteten. Kroppen kommer vara vårt bästa verktyg för träning och belastning under detta pass.

Utepass

Ute-intervall (Samling vid korpenstugan)

Disa -Cecilia– 50 min. Vi håller till vid elljusspåret bakom NHK-arena. Vi tar oss gåendes, joggandes eller löpandes till ett flertal stationer där vi tillsammans gör olika intervaller med fokus på våra olika muskelgrupper. Innehållet i passet varierar då vi även ibland jobbar i trappor och hittar på annat skoj. (Ett pass vi kör Tisdagar mellan Maj- augusti utomhus).

Ute-Intervall (Samling vid trapporna NHK)

Elin N – 50 min. Här lägger vi fokus på rumpa och ben efter din egen förmåga. Räkna med träningsvärk många dagar efter! Medtag gärna handskar och ett litet sittunderlag. Vi kör oavsett väder då det finns tak att träna under! (Ett pass vi kör Torsdagar mellan Maj- augusti utomhus).

Seniorträning

Funktionell Senior

Ann-Christine- Malin/Ingalill – 50 min. Vi kommer träna styrka i rörelser genom att använda kroppens alla olika lägen. Enkla härliga steg i en skön blandning till styrka, rörlighet, balans och koordination som stärker hela kroppen.

YinYoga

Birgitta – 90 min. YinYoga som passar alla! Positionerna är enkla och utförs alltid liggande eller sittande. De hålls under flera minuter för att stimulera kroppens djupt liggande bindväv, ligament och inre organ. Det är viktigt att var och en efter sina förutsättningar kan göra övningen med rätt intensitet på stretchen, därför används ofta kuddar, filtar och block och eventuellt som stöd.

Lagpass

Olika instruktörer – 30 min/60 min. Spinning, Muscle Power, Core balance, Crosscamp. Passen skräddarsys efter lagens egna önskningar. I mån om plats är övriga medlemmar också välkomna! (Ring in för att boka ditt lag på ett pass)